Konturerna anas, växthuset börjar ta form

Började smått spira upp regelverket på växthuset. Reglarna är inte ännu fästa utan bara skruvade löst med en skruv. Jag kapade virket i rätta längder förrän jag skruvade fast. Eftersom muren är vågrät och det mesta är i plan tycker jag att man kan göra så här. Då behöver man inte använda vattenpasset desto mera.

Regelverket på plats på ett ungefär.

På golvet satte jag markduk underst och jämnade ut med sant ovanpå. På sanden satte jag två varv med styrox a 50 mm som isolering. På styroxen satte jag mera sand så att ytan kom ungefär i jämnhöjd med dörröppningen. Jag sätter betongplattorna till sist. Tror att jag får ösa ut lite sand, blev lite för mycket.

Markfilten till först och sand ovanpå, styrox och mera sand.

Murens insida utjämnades med murbruk. Jag använde en kort brädbit för att få mönstret som jag ville. Ett grovt mönster, medelhavsinspirerat -int vet jag.

Läs mera om växthusbyggande här i min blogg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse