Byggande av växthusdörr, del 1

Nu är äntligen bygget av växthusdörrarna igång. Den bredare dörren blir 80 cm och den smalare ca 40 cm. Vanligt furuvirke 45 * 95 mm. Det blir glas i den övre delen med fuskspröjs medan den nedre delen täcks med vattenfast björkfanerskiva eller liknande.


Ramarna är kapade och klara, nu gäller
det att fräsa spår för glas.

Tyvärr har jag ingen fräs att fräsa spår för glas och fanerskiva men det finns väl att låna eller hyra. Tänkte också sätta ett lås i dörren, helst nåt gammalt antikt dito. I nåt skede hade jag även planer att bygga in nån form av ventilationsarrangemang genom dörren. Men jag tror att dörren blir för svag om man bygger in alltför många finesser.. Det skulle gälla att få dörrarna tillräckligt vridstyva och så att de inte börjar hänga redan efter första sommaren.


PS Är du intresserad av växthusritningar ?

Kommentarer

  1. Hej, måste ju få säga att detta din blogg var jättetrevligt o titta på.. vad bra du gjort, jag tror att du liksom jag bor norrut, själv bor jag i gränsen mellan medelpad/jämtland och har zon 5-6 och faktiskt även zon 4 i en del av trädgården.. hittade dig då jag är i stånd att inköpa mig ett bågväxthus, i väntan på att maken som är snickare i botten.. ska bygga oss ett stort växthus inför nästa år.. Jag har ett par mindre växthus där jag odlar gurka o tomater i och har så gjort i många år.. men tänkte att hobby nu ska bli verksamhet och mer försäljning i min framtid! Hoppas vi får en bra växtsäsong trots denna tråkiga :-( vinter, hälsar Kerstin Henriksson.. en odlare uti fingerspetsen

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tittade in! Lycka till med båghuset och det stora växthuset!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse