Bygga växthus av gamla fönster, del 1

Bygga växthus av gamla fönster är både enkelt och roligt om man bara kommer ihåg några grundsaker. Jag byggde själv mitt växthus av gamla fönster och lärde mig en hel del under projektets gång. Noggrann planering är A och O. Har man tänkt igenom ordentligt och har en plan eller växthus ritning att arbeta efter så går det mycket smidigare.

På basen av mina egna erfarenheter så skulle jag sätta upp följande kom-ihåg-lista:

Skaffa gamla fönster förrän du börjar planera
Skall du bygga växthus av gamla fönster så bör du faktist ha dessa fönster förrän du sätter igång med bygget. Om du inte har gamla fönster så hör dig för på byggarbetsplatser (renoveringar) eller kolla annonser på typ Blocket. Att börja bygga ett växthus utan att ha denna viktiga byggnadsdel är dömt att misslyckas för du kommer aldrig att hitta fönster med lämpliga mått som skulle passa in i din konstruktion. Själv så byggde jag mitt växthus av gamla fönster som jag hade i lager sedan tidigare men saknade dörr. Jag byggde mitt växthus således utan dörr. Nu har jag en dörröppning som jag knappast hittar nån dörr till utan jag får konstruera en själv. Skaffa alltså fönster och dörr(ar) förrän du sätter igång med planeringen och bygget.
Det tar tid att renovera gamla fönster
Beroende på hur gamla fönster du får tag i och konditionen på dessa så räkna med att det tar tid att renovera fönsterbågarna. Det gamla fönsterkittet skall åtminstone delvis förnyas men i värsta fall hamnar du att avlägsna all gammal fönsterkitt. Det är mycket tidskrävande och tålamodsprövande. Det gäller att vara mycket försiktig vid avlägsnandet så att inte glaset spricker. Gammalt glas är nämligen mycket tunt och skört. Fönsterbågen skall dessutom oljas och målas och man bör ha ett varmt utrymme (på vintern) för att torkningen skall lyckas. Min rekommendation är att reservera vinterhalvåret för fönsterrenoveringen. Då är du klar med dessa till våren och det egentliga byggnadsarbetet kan sätta igång.

Planera noggrant utifrån dina gamla fönster
När du har fått tag i tillräckligt antal gamla fönster och dörrar så kan den egentliga planeringen börja. Anteckna dimensionerna och påbörja växthusplaneringen. Bygga växthus av gamla fönster kräver en gnutta uppfinningsrikedom speciellt om fönsterbågarna är av olika dimensioner. Skissa först och när du tycker att proportionerna börjar närma sig gör du en noggrannare ritning. Rita in stommen med måttanpassning till de fönsterbågar som skall användas. Numrera fönsterbågarna ifall de är av olika dimensioner så går det lättare vid monteringen. När din växthusritning är klar så är det dax att sätta spaden i jorden. Ett tips: gör inte växthus ritningen för detaljerad, gör den ungefär ditåt så att det finns spelrum för smärre ändringar. Det blir ändå inte alltid exakt som man tänkt sig.


Lycka till!




Kommentarer

  1. Bra tips och guide. Man ska dock tänka på att arbetet inte är klart när man byggt klart då det kräver en del underhåll om man byggt i trä.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse