Stensättning utanför växthuset eller konsten att lägga marksten


Jag kom äntligen igång med stensättningen utanför växthuset. Det har länge varit aktuellt men jag har aldrig kommit mig för hittills. Nu råkade jag få tag i marksten och sättsanden fanns redan tidigare i en hög på gårdsplanen. Det var bara att sätta igång.




Här, nere till höger i bilden, skymtar stensättningen.



Marken intill växthuset var redan dränerad och grundad med sand från växthusbyggtiden så det var egentligen bara att fylla på med sättsand, jämna upp, få rätt marklutning och börja plocka ut markstenarna. Korta versionen alltså.

I verkligheten är det nog mera jobb än så.
Har man en orörd yta som skall stensättas så krävs det nog rätt mycket jobb förrän man kan börja lägga markstenen. I korthet skulle jag beskriva de olika stegen enligt följande:
  • Gräv bort jorden, djupet bör vara åtminstone 20-30 cm
  • Sätt en fiberduk i botten som täcker hela bottenytan
  • Fyll upp med ett bärlager av grus, jämna upp och trampa (eller använd en vibratorplatta)
  • Lägg ut sättsand på gruslagret, jämna upp, se till att lutningen blir rätt (använd vattenpass)
  • Lägg ut markstenen på sättsanden, var noggrann i början och arbeta vidare från den färdiglagda ytan
  • Fyll fogarna med sättsand och sopa rent
Stensättningen, det gäller att kolla lutningen så att den blir rätt.

Vola! Det låter enkelt och är enkelt. Men det tar tid, framförallt om man skall gräva för hand. Har man, som jag, en avskild plats som inte är värst synlig för besökare så kan man bra lägga markstenen själv. Att själv börja med stensättning längs garageuppfarten på mest synliga stället är nog något jag skulle överlåta åt proffs. Grundläggningen är dessutom mycket viktigt och skall tåla framtida marktrycket från fordon och bilar. Därutöver behöver man eventuellt beakta tjäldjup om man bor lite högre upp i landet.Men, för en liten amatör som jag är det bara roligt att själv kunna göra någonting med händerna. 


Här är mina arbetsverktyg; spade, vattenpass, gummiklubba och utjämningsbräda.
Till sist ett tips för dig med tunn hud, känsliga och torra händer; skaffa ett par bra arbetshandskar. Vanliga tunna trädgårdshandskar (bomull) håller inte för markstensbetongen och utan att du vet om det så har betongen nött upp hål i handskarna och betongen kommer åt skinnet. Detta märker du kanske först på kvällen efter arbetspasset och då är det redan försent. Jag själv hade inga fingeravtryck på fingerspetsarna en kort tid efter stensättningen på grund av att jag hade för tunna bommullsvantar…

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse