Växthusritning

Växthuset kommer att bli ca 12 m2 (3.5 * 3.5 meter). Det borde räcka för ett litet bord, några stolar och krukodling längs fönstren. Höjden som lägst 2 meter och uppe i åsen ca 3 meter. Volymen ca 30 m3 och ventilering genom fönstren. Tror inte jag sätter vädringsluckor i taket. Det blir ju inte ett renodlat växthus med jordbädd utan ett uterum med krukodling. Eventuellt sätter jag in nåt litet fönster uppe i gavlarna som kan öppnas. Taket blir av hårdplast av något slag. Taket och takkonstruktionen skall klara snötyngder.

Tidig skiss som jag gjorde när snön ännu låg djup.
Grunden kommer att gå högre upp än på skissen.
Taket kommer också att bli lite högre. Men ditåt i alla fall.

Grunden gjuter jag på sula och bygger upp med Leca block ett antal varv tills det ser hyfsat ut. Marken dräneras, fiberduk för jordseparering, krossgrus för kapillärbrytning och styrox för tjälisoleringen. På golvet sätter jag betongplattor/-stenar av något slag.

Trästommen bygger jag i huvudsak av impregnerat virke. Baksidan (norrsidan) kommer inte att ha fönster eftersom pojkarna utövar sina fotbolls- ishockey och bandyträningar farligt nära... Jag har, som tur, reservfönster att plocka in ifall olyckan är framme (den kommer att vara framme, jag lovar). Av den anledningen kommer fönsterramarna inte att utgöra bärande stomme utan ligger löst i "karmen". Alltså, baksidan blir en trävägg för att nu återgå till ämnet.

Undrar om jag skall dra in el och vatten? Vad tycker ni med erfarenheter av växthus/uterum? Vattenkran finns nära växthuset. Eftersom bostadsbyggnaden är ca 20 meter bort är det relativt enkelt att dra in el men behövs den? Jag tänker inte värma uterummet, inte med el i alla fall. Julbelysning hostade frun och myspysljus hörde jag hon säga. Nåjo, sånt kan väl åstadkommas med stearin och hederlig pyromani men kanske elen ändå skulle vara enklare. Hur som helst, så förbereder jag bådadera (vatten + el) med genomföringar i Lecagrunden.

Så här har jag tänkt... Tänker ni som jag?

Till sist lite reklam: Om du söker växthusritningar så hittade jag en bok med växthusritningar och växthusbeskrivningar. Den ser väldigt intressant ut eftersom den innehåller detaljerade bilder och beskrivningar. Boken heter: Building A Greenhouse Plans. Boken kostar 29.95 USD och kan beställas som PDF bok. Du kan köpa den online via Clickbank och boken finns i din dator några sekunder efter betalningen. Om du beställer får jag en liten comission som jag tackar för. 

Läs mera om mina tankar kring växthusbyggande och växthusritningens betydelse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse