Växthuset, färdigbyggt

Så var det klart. Växthusbygget.
Eller, inte är det klart men nu får det räcka. Nu vill jag odla. Det som är kvar får vänta tills efter växtsäsongen.

Se där -mitt lilla kryp in. Mycket är ännu provisoriskt men jag tar det senare.

Växthuset är ca 3,5 * 4,0 meter och 3,5 meter till taknocken. Volymen är rätt stor och det blir inte så fort hett. Varmt blir det men de automatiska vädringsluckorna i gavlarna sköter sitt jobb rätt bra. Nån bastuvärme har jag ännu inte upplevt fastän det var nästan 30 grader här idag på utsidan. Värre är nätterna. Som kallast har det hittills varit minus 1 grad på utsidan emedan det stannade på 3 plusgrader på insidan.

Baksidan fick bli en helvägg i panel

Baksidan fick bli panel eftersom det fanns en överhängande risk att en puck eller boll annars hamnar i nån ruta. Barnen använder nämligen den här delen av gårdsplanen för sina bollsporter.

Här syns de gamla fönstren som jag använt

De gamla fönstren är nymålade men endel saknar fönsterkitt. Det får bli senare. De klarar sig nog såhär i sommar. Fönstren är inte inbyggda i konstruktionen utan är fastspända i spirverket. På detta sätt tror jag att rutorna håller bättre ifall växthuset sätter sig eller att konstruktionen rör på sig. Samt att det är enkelt att byta ut dem.

Krukodling och stengolv

En geting har byggt sitt lilla bo i taket och svartmyrorna tycks ha fattat tycke för en tomatkruka. De får gärna hålla på, myrorna och getingarna. Mig stör de inte så länge de inte blir alltför många. Jag skulle gärna se att det kom humlor på besök men de tycks inte (ännu) ha haft vägarna förbi

"Sittavdelningen"

Den viktigaste inredningen är bekväma stolar som man kan slappna av i, kanske ta en tupplur eller bara surfa på internet med WIFI uppkoppling. Det är ju ett lusthus för alla sinnen, odlingen är bara ett komplement.
Idag somnade jag i växthuset till ljudet av svagt strilande regn och åska i bakgrunden. Vad kan bli bättre än det efter en dag på kontoret?

Läs även följande inlägg:


PS Är du intresserad av växthusritningar ?

Kommentarer

  1. kul att se att det blev så bra.
    drar igång mitt eget växthusbygge nu. uppskattar verkligen att du delar med dig av både "tänket" och byggandet, det har stort värde för nybörjare som jag :)

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Vi är två nybörjare då :)

    SvaraRadera
  3. Hittade hit via odlas forum.

    Stort GRATTIS till ditt/ert enormt vackra växthus. Där kommer både ni och växterna trivas.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helen !
      Jag å växterna stormtrivs!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Tunnelväxthus i sin enkelhet