Nu börjar de likna nåt, murningen är klar

Lecablocken är på plats. Det var första gången jag murade men det gick, tycker jag, riktigt bra. Jag använde inga murband eller andra hjälpmedel förutom vattenpasset. Det är såpass korta och låga väggar att man knappast kommer ur spåret så att säga.

Jag använde Lecas spontade murblock 150 * 498 * 195 mm (med skåra) vilket minskade murbruksåtgången. Ja ja -reklamen slut nu. Men, skönt att inte behöva blanda mera murbruk än nödvändigt. Anyway, jag satte även armeringsjärn mellan varje varv. För enkelhetens skull använde jag 6 mm:s järn istället för 8 mm. De är lättare att böja för hand och går snabbare att kapa med järnsåg.


Murningen är påbörjad. Det saknas ännu några varv på bilden.

Murbruket blandade jag med spade i den röda kärran (bilden). Det gick enkelt att blanda för hand. Säcken väger 25 kg och utöver påsens innehåll behövs 3-4 liter vatten. Blandas länge och väl. 1 säck murbruk räcker nästan för ett varv.

Det har varit några dagar med normal sommarvärme nu, typ 15-20 grader. Idealiskt väder för att bygga, men nu visar prognoserna igen över 30 dagar. Olidligt varmt, får väl ta fram golfklubborna och fila lite på handicapen istället. Men bara en dag, sen skall det byggas. Får vara hur hett som helst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse