Midsommar i växthuset 2011

Så kom den i år också, midsommaren. Man går hela vinterhalvåret och väntar på våren och sommaren -och sen mitt i allt har vi midsommar, knätofsar och dragspelsmusik. Ketchupeffekten eller vad man nu skall kalla det.

Hur som helst, mina tomatplantor växer och mår i växthuset. Tomaterna är gröna och gurkorna har jag redan börjat skörda. Paprikorna växer också till sig men ingen skörd där ännu. Ett gyllenbär har mognat och smakade utmärkt.. Vi delade förresten bäret i fyra delar så att alla i familjen skulle få smaka.

Tomaterna gottar sig i värmen (fotot taget med datorns
inbyggda kamera, härav den dåliga kvaliteten)

Gurplantorna hängde häromdan och såg alldeles bedrövliga ut. Jag kollade bladen men inga synliga skadegörare vad jag kunde se. I krukan däremot var det alldeles vått, för vått. Det kände till och med jag. Jag borrade, som en första hjälp åtgärd, hål i sidorna av krukorna eftersom dräneringen undertill inte tycktes fungera som den skall. Sen talade jag ömt och tröstande till dem men mentalt ställde jag in mig på det värsta. Men efter ett dygn, ungefär, repade sig plantorna och nu ser de alldeles friska ut.

Man lär sig hela tiden märker jag. Jag trodde att jag vattnade för lite men i verkligheten så var det tvärtom. Dräneringen måste göras bättre tills nästa säsong. Sen är det skillnad på om det är soligt eller inte beträffande mängden vatten dom behöver. Självklart är det ju så, men i växthuset mitt bland all grönska tänker man inte alltid så förnuftigt.

Hur som helst så ångrar jag inte mitt växthusbygge och allt vad det innebär att driva upp egna plantor. Faktiskt så är det roligare än jag trodde.

Skrivet på min MacBook Pro i växthuset (WiFi uppkoppling), söndagen 26.6.2011.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse