Chilipeppar såddes idag

Idag, den 5 januari när det är minus 20 grader på utsidan sådde jag mina chilipeppar frön. De frön som jag hade införskaffat och satte i såjorden är följande:

  • Sweet Banana, 12 st frön
  • Early Jalapeno, 12 st
  • Jalastar, 5 st
  • Yellow Bouqet, 5 st
  • Cheyenne, 6 st
  • Jalapeno 6 st
  • Cajamarca, 5 st
Chili pepparfröna är ännu i fröpåsarna




















Man borde använda pincett för att få fröna placerade exakt på rätt ställe i såjorden... Hoppas att de tar sig, stackarna som måste vakna mitt i vintern. Grotiden lär vara flere veckor för chili peppar och behövs dessutom 25-30 grader för att gro. Satte mina i bastun, där är det ca 30 grader hela tiden. Så fort jag ser att det finns liv i såjorden tar jag dem ur bastun och sätter på fönsterbrädet.


Här är hela dagens sådd. Sammanlagt 7 olika chilipepparsorter.

















Har aldrig odlat chilipeppar förut. Få se hur det lyckas. Jag ser ivrigt fram emot sommaren och dinglande cilipeppar i växthuset. 

















PS Är du intresserad av växthusritningar ?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse