Gallring av tomatväxtligheten i tunnelväxthuset

Mitt tillfälliga tunnelväxthus / bågväxthus har inrymt ett 20-tal tomatplantor och lika många chili- och paprikaplantor. Jag konstaterade för en tid sedan att tomaterna har försvunnit in i grönskan och att det nu krävs lite gallring bland lövverket för att solen skall komma åt tomaterna. Jag har ju vanlig byggplast som inte släpper in solljuset lika bra som växthusplast. Härav denna gallringsåtgärd.


Tomatplantorna före gallringen (vänster)
Tomatplantorna efter gallringen
Det blev en hel del grönmassa som åkte ut ur tunnelväxthuset. Jag fyllde en hel skottkärra med bladverket. Nu får tomaterna betydligt mera ljus och har bättre förutsättningar att hinna mogna förrän kylan kommer kommer. 

Lövverket fyllde en hel kärra
Om du är intresserad av olika växthuskonstruktioner med mycket detaljrika ritningar så skall du kolla in denna länk. Ritningarna (PDF-boken) kommer genast som du beställer (online). Du har full ångerrätt och får pengarna tillbaka på kontot ifall du inte skulle vara nöjd. Fungerar till 100 % och du kan använda dig av Paypal-betalning. Enkelt och simpelt. Jag rekommenderar !





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse