Nya växthusplaner, mobilt bågväxthus / tunnelväxthus

Jag har redan börjat skissa på hur man enkelt kunde utöka växthusarealen. Istället för att bygga ett sedvanligt växthus av trä eller aluminium som kräver en hel del arbetsinsatser så funderar jag på att slå upp ett bågväxthus. Växthuset skulle kunna monteras upp inför varje odlingssäsong och tas ner när säsongen är över. Simpelt och enkelt -i teorin alltså.. 



Enkel ritning / skiss på hur mitt bågväxthus kunde se ut. Jag funderar på att använda armeringsjärn som stomme för taket och plasten. Plasten kunde vara vanlig byggnadsplast som byts till ny varje säsong. Armeringsjärnen körs ner i marken genom en ramkonstruktion av trä. Byggnadsplasten grävs ner i marken för att ge stadga åt stommen samt för att bättre klara stormbyarna.


Min ide går ut på att använda armeringsjärn som stomme. Armeringsjärn är enkla att forma och böja. Genom att böja ett antal armeringsjärn, beroende på hur långt växthus man vill ha, så byggs stommen upp efter hand. Bågarna bör stadgas med längsgående brädor eller dyl för att hålla cc-avståndet. Bågarna bör även stadgas diagonalt så att hela konstruktionen hålls upprätt och inte ramlar ihop. I ändorna byggs en enkel träram med en enkel dörr. Träramen med dörren görs mobil såtillvida att den enkelt kan lyftas bort när bågväxthuset demonteras inför vintern. Träramen, vars funktion är att hålla armeringsjärnen på rätt avstånd, är bara att lyfta bort till vintern.

Vanlig byggplast bli bra och håller hela odlingssäsongen ut. Dock måste man nog byta till ny plast varje år dels p.g.a. uv-beständigheten men också för att det blir hål vid fästpunkterna. Vädringsluckor kan inte göras i taket utan dörrarna får fungera som vädringsluckor.

Har du måhända erfarenheter eller tankar om projektet och byggnadssättet? Kommentera gärna!

TIll sist ett tips för dig som gärna bygger enligt exakta ritningar och helst lämnar tankearbetet åt andra. Jag hittade intressanta växthusritningar i pdf format som du kan köpa online för 29 dollar. Boken är för dig som gärna bygger enligt färdiga ritningar. Jag har inte själv läst boken, eftersom jag gärna funderar ut själv. Är du inte nöjd med boken har du full returrätt, pengarna tillbaks ifall du inte är nöjd med boken. Det fungerar prickfritt, jag har själv köpt från Clickbank tidigare och fått pengarna i retur när jag inte har varit nöjd. Jag skall också säga att jag får en liten provision ifall du skulle köpa boken.  

Här är länken: växthusritningar.

Läs mera om växthusbyggande i min blogg.




Kommentarer

  1. Jag planerar eventuellt något liknande. Funderar på att använda armeringsmatta som stomme. Det skulle bli stabilt om inte annat. Synd att behöva köpa ny plast varje år. Funderar på om det skulle gå att klämma fast den på något sätt, så att man slipper föra hål. Om man ändå plockar ner den på hösten så blir det ju inte så stora påfrestningar med höststormar och snö. Fast det får väl vara UV-beständig plast då.
    Ska följ din trevliga sida, så jag får se hur du gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste någonstans om någon som använde VP-rör som sågades i bitar och sedan en skåra på längden och användes som någon slags "klämma". Om jag minns rätt hade de VP-rör som stomme också.. men jag kan inte hitta det igen och vet inte om det fungerar men jag ska testa!

      Radera
  2. Tack för den vänliga kommenataren!
    Det där med armeringsmatta är också något som jag tänkt på eftersom man då inte skulle behöva stöda och stadga växthuset lika mycket då som med armeringsjärn. Dessutom skulle plasten ha ett naturligt underlag att vila på. Den enda nackdelen som jag kommer på är att armeringsmattan är lite otymplig att böja och jobba med.

    SvaraRadera
  3. Såg på tv en dåre som tillverkade hemmagjorda pilbågar av såna plaströr som han drog en elkabel igenom för att stadga upp, kanske skulle gå att applicera den ideén på på växthus stomme!

    Snygg blogg förresten, enkel och funktionell :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och intressant förslag!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Tunnelväxthus i sin enkelhet