Växthussäsongen 2011, året som gått, bildkavalkad

Här kommer lite bilder som beskriver året som gått i mitt växthus 2011. Från att ha varit en tanke som spirat i många år kom jag mig äntligen för att förverkliga projektet. På basen av en simpel växthus ritning utformat kring mina gamla fönster började jag på. Det mesta av själva grundarbetet och byggandet utfördes sommaren/hösten 2010. I Maj kom jag igång med växthuset igen och färdigställde det så att det gick att odla där. Det är inte ännu helt färdigt och till vissa delar rätt provisoriskt. Bl.a. saknas ännu en ordentlig dörr med glas, glasfönster i gaveln och eldragning. Men, detta är ju en hobby som aldrig behöver bli klar. Det roligaste är ju att vara på väg och det bästa med denna hobby är att den räcker s.g.s. hela året. Alltid finns det nåt att göra eller planera inför nästa säsong.

Året började med snö och kyla. Växthuset var långt ifrån färdigt.  Grovjobbet hann utföras före vintern men, som synes, så fattas nog ett och annat fönster, dörr, golv...

Tomatplantorna såddes i februari och det blev genast gnabb om bästa fönsterplatsen. Här har de ännu gott om utrymme. 

Golvet i växhuset fick stenbeläggning. Detta utfördes i början av maj när tjälen hade gått ur jorden. Arbetet tog en dag i anspråk och gick sist och slutligen rätt smidigt.

Så, en dag, stod det inflyttningsklart -växthuset. Inte riktigt klart till alla delar men såpass att plantorna flyttade in. 

Det gamla växthuset (...) gjorde nytta i trädgårdslandet och fick några överblivna busktomatplantor, gyllenbärsditon och resten av fria ytan täcktes med lök. Inga stilpoäng -jag vet, men bättre än ingenting. Antagligen får växthuset vara med även inkommande säsong -"still going strong".

Tomatplantorna tog sig rätt snabbt och verkade trivas i det nya växthuset. De växte så det knakade och snart syntes de första blommorna.

Det tog inte länge förrän tomaterna började skymta. Men det räckte länge förrän de blev röda -alltför länge tyckte jag..otålig som jag är.

Men till sist blev den första tomaten såpass röd att vi under högtidliga former plockade och delade den rättvist mellan alla familjemedlemmar. Bloody Butcher hette sorten och gav god skörd hela säsongen.

Dagen som kommer förr eller senare.. Detta lass var den första utgallringen. De plantor som jag hade toppat var de första att åka ut. Resten av gänget blev kvar därinne en bit in i september.

Sista veckan i augusti fanns det endast ca 10 tomatplantor kvar. Vädret var dock toppen, sista lördagen i augusti visade temperaturen ca 25 grader i växthuset ännu klockan 10 på kvällen. Från att ha varit ett produktionsutrymme sommartid så hade nu växthuset bytt skepnad till mysplats. Levande ljus, bekväma stolar, mörkt ute och inga mygg. Kan det bli bättre?

Så åkte även de sista tomatplantorna ut. Kvar blev en hög med gröna och omogna tomater som jag tog inomhus där de eftermognade. I bakgrunden syns några parikaplantor.

Det blev även ett fint svampår... men det är en annan historia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse