Nya frön inför nästa växthussäsong

Nu har jag beställt nya spännande frön inför nästa växthussäsong. Förra säsongen odlade jag i huvudsak tomater, paprikor och gyllenbär. Det var också första gången jag odlade i mitt nya växthus. Nu vill jag gärna utvidga sortimentet och prova på nya spännande tomatplantor, gärna gamla (kulturarv) och beprövade plantor som klarar nordliga förhållanden.


Fröspåslagret växer hela tiden med nya sorter. De gamla påsarna borde man väl gallra bort :)

Jag har också funderingar på att bygga ett enkelt tunnelväxthus för att få mera odlingsyta. Jag får återkomma till det projektet senare. Utöver tomater vill jag också pröva på milda / medium chilipeppar, olika sorters paprikor och förstås kryddor och örter och annat smått och gott för grönsakslandet. Grönsakslandet underlyder i princip frugans domäner så jag behöver inte fundera alltför mycket på den täppan :)

Frön som hittills har anlänt på posten:

-tomat "Basinga"
-körsbärstomat "Brown Berry"
-tomat "Black from Tula"
-tomat F1 "Gemini"
-växthustomat "Moneymaker"
-chilipeppar "Early Jalapeno"
-chilipeppar "Sweet Banana"
-sötflockel "Stevia Rebaudiana"
-spenat "Mediana"
-rädisa "Easter Egg"
-morot "Resistafly"
-bladdill "Bouquet"
-rödbeta "Crosbys Egyptian"

Jag kommer ännu att utvidga sortimentet med nån spännande tomatsort samt kanske gurka. På basen av fjolårets dåliga gurkskörd är jag inte värst taggad för gurka. Men, å andra sidan, borde man väl göra ett nytt försök och se ifall man skulle få det rätt denna gång. I fjol så torkade nämligen en stor del av gurkämnena bort (blev gula) och skörden blev rätt ynklig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse