Glas till växthus

Att hitta glas till växthus kan vara en knepig historia. Jag hade tur som råkade ha gamla fönster i lager och inte behövde sätta tid på att leta glas. Dessa fönster räckte till för att täcka huvuddelen av växthuset fastän det var ett himla jobb med att ta bort gammalt kitt och måla

Gaveln saknar tyvärr ännu glas eftersom mina gamla fönster inte passade in där. Nu har jag fixat gaveln med takplast istället. Takplasten går an (10 mm:s lamellplast) men det skulle se bättre ut med glas. Det får bli ett projekt för nästa sommar.

Att ha glas till växthus är, enligt mig, snyggare än plast. Glas passar till trä och är inte lika UV-känslig som plast som skall bytas med rätt korta intervaller. Förvisso går glas enkelt sönder om det utsätts för stötar. Men, kan man återvinna gamla fönster, som annars skulle gå till soptippen, så tycker jag att man har gjort en god gärning.

Läs även följande inlägg

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse