Odlingssäsongen 2011, misstag och lärdom


Snart är det jul och dax att summera året som gått. Vädret och de yttre förutsättningarna var perfekta. Värme och sol räckte hela odlingssäsongen ut -inget att klaga över där inte. Mina frön såddes i mars och hann gotta sig riktigt fina inför flytten till växthuset i början av juni. Inga hårda frostnätter uppenbarade sig och som skulle ha förstört plantorna i växthuset. 

Eftersom det var första gången som jag odlade i ett växthus så fanns det vissa dubier angående själva odlingssättet och växthusrutinerna. Allt gick dock riktigt bra, om jag får säga det själv, och inga stora misstag gjordes (vad jag hittills vet). Dock finns det endel att förbättra och visst gjordes det några misstag:

Krukorna var för dåligt dränerade:
Detta märkte jag först på gurkplantorna som höll på att drunkna i vatten. När jag kollade närmare märkte jag även att tomaterna kippade efter andan. Tills nästa år skall jag dränera botten av krukor med mera dräneringsgrus och liknande. Dessutom skall jag dränera krukorna längs sidorna.

Plantorna övergöddes
Jag gjorde misstaget att göda plantorna både med nässelvatten och gräsklipp. Nästa år kör jag längre intervaller mellan gödningarna och enbart gräsklipp. Nässelvatten var hur som helst inget för mig eftersom växthuset luktade pyton i flera dagar efter gödningen. Man vill ju kunna vistas i växthuset också...


Avsaknaden av automatisk bevattning
Detta moment oroade jag mig mest inför eftersom jag hade växthuset fullt med krukor som skulle vattnas varje dag. De vattnades nog varje dag men på varierande tider på dygnet. För att nu kunna ta nån dag ledigt från växthuset så är nog automatbevattning ett måste. Jag kommer att konstruera nån typ av bevattningsanläggning inför nästa odlingssäsong.


Stora temperaturskillnader i växthuset
Vädringsluckorna fungerade bra ända tills det blev riktigt varm sommar. Visst fungerade de då också men de räckte inte till. Jag borde ha skuggat växthuset mera än vad jag gjorde. Tills nästa år skall jag ha skuggdraperiet redo så fort det finns risk att temperaturen går över 30 grader i växthuset.


Att odla i växthus är roligt men det ställer å andra sidan andra krav än att odla på friland. Fastän misstag gjordes så är jag nöjd med säsongen 2011. Odlingsresultatet är bara en parameter i detta sammanhang. Att bara koppla av i stolen i växthuset och kanske läsa en bok är minst lika viktigt för mig. Förväntningarna uppfylldes till 101 %. 


Att koppla av i stolen, kanske ta en tupplur eller bara höra när det regnar är en minst lika viktig upplevelse för mig som att lyckas med odlingen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse