Plantorna åkte ut i växthuset den 17 maj

Nu har det skett, den 17 maj åkte plantorna ut till växthuset. Nätterna har hållit sig kring 5-7 strecket och ingen nattfrost är i sikte enligt långtidsprognoserna. För säkerhets skull har jag skaffat en värmeblåsare. Det gäller ju förstås att komma ihåg att ha den stand-by ifall natten verkar bli kall.



Det blev en hel del plantor, märkte jag nu, när alla plantor samlades på ett och samma ställe. Sammanlagt blev det nu 52 tomatplantor, 46 paprika- och chilisorter och 25 majsplantor. Denna mängd fullskaliga plantor ryms nog inte i detta växthus. Jag får bygga mitt tilltänkta tillfälliga bågväxthus som jag planerat. Dit sätter jag allt som inte ryms in här.




Problemet, eller tiotusenkronorsfrågan kommer att vara bevattningen. Det kommer att bli en hel del kånkande förrän alla plantor har fått sin beskärda del av vattnet. Tror inte att det ännu denna sommar blir nån automatisk bevattning. Det får bli en annan gång, jag har inte tid att fundera ut nåt system just nu.



Men, skönt att vara såhär pass långt inne i odlingssäsongen. Om man tänker att chilin såddes redan i januari och tomaterna i mars månad så är ju odlingssäsongen redan halvvägs. Dock så återstår den mest intensiva och arbetsdryga delen av odlingen.  

Vill du lära dig det mesta om hemligheterna bakom stora och saftiga tomater ? Kolla då in denna länk som tar dig till onlineboken "Gardening Secrets". Du kan läsa första kapitlet gratis och du har full ångerrätt ifall du beställer hela boken:

Läs mera i min blogg om:




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse